08
Vurdere aksjen og selskapet
Ikke-finansiell informasjon
Ikke alle svar ligger i tallene. Ta også en titt på strategi, ledelse og produktet.
Gjør deg kjent med selskapet
For å si noe om selskapets verdi i fremtiden er det viktig å kjenne til dets markedsposisjon, markedsutsikter og fremtidige planer. Dette er grunnen til at vi sier at det er lettere å starte med investering i et selskap man kjenner godt.
Ledelse, kultur og omdømme
De fleste selskaper hører man lite om, spesielt om ledelsen og selskapets kultur. Men selskaper som har ledere som synes godt, legger også igjen et inntrykk. Følg med i media om du ser ledere og styreledere som opptrer spesielt bra.
Forretningsidé og strategi
På selskapets nettsider finner du mye informasjon. Se om du finner noe som forteller om selskapets strategi. Leverer de bra produkter og tjenester? Klarer de å holde tritt med den raske utviklingen og ta markedsandeler? Vil de være rustet for en ny bøll?
Bransjen og sektoren selskapet opererer i
Bransjer er ulike og påvirkes såldes forskjellig. Noen bransjer er sykliske og er i stor grad avhengig av underliggende råvarer for å drive bra(oljeaksjer), mens andre selskaper (Apple) kan i større grad diktere sin egen fremtid.
Bærekraft
Dette er et tema som er i vinden om dagen, og kommer ikke til å bli mindre aktuelt i fremtiden. Vi har allerede sett sertifiseringer for hvor bærekraftsorienterte selskaper og fond er, og dette er avgjørende for mange mennesker sine investeringsbeslutninger.
Et eksempel er når fond blir gitt en bærekrafts-score som kan brukes til å sammenligne med andre fond. Det er sannsynlig at bærekraftige selskaper vil gjøre det bedre i fremtiden, siden fremtidens utvikling er det som definerer hva som er bærekraftig. Det mest anerkjente målet på bærekraft er FN sine bærekraftsmål.