02

Vurdere aksjen og selskapet

Vurdere og velge aksjer

Å gjennomføre en fundamentalanalyse er den mest vanlige analysemetoden. Her er tallene vi ser på når vi vurderer en aksje.

Vær din egen analytiker

Egentlig skal du ikke behøve å være din egen aksjeanalytiker. Det er mange dyktige aksjeanalytikere, men heller ikke de vet hva fremtiden vil bringe, garantert ikke.

Det er mye god læring i å forsøke å forstå mer om selskapene enn bare å lytte til andre. Ved å bli bedre kjent, stiller du mer kritiske spørsmål.

Når du skal velge deg selskaper å investere i er det viktig å forstå hva selskapene jobber med. Du må forstå sektoren og de ulike faktorer som påvirker selskapets evne til å tjene penger, og dermed skape verdier for deg som aksjonær.

Aksjeanalytikeren

Analytikere eller andre som følger et selskap forsøker gjerne å finne prisen de mener aksjen er verdt i fremtiden. Er denne langt over eller under dagens kurs følger det gjerne med en kjøps- eller salgsanbefaling. Kursmålet, eller selskapets fremtidige verdi, baseres ofte på analyser av selskap og marked, tekniske analyser, eller kombinasjoner av disse. 

En aksjeanalytiker i et meglerhus, analyserer aksjene til børsnoterte selskaper. Aksjeanalytikere i Norge jobber har ingen motivasjon for å levere en analyse som er pyntet på for å vise noe annet enn virkligheten.

Hvis du spør en analytiker hva hun eller han bruker i sine analyser, får du en del like og en del ulike svar:

  • De fleste ser på regnskapene og hører på hva selskapet selv sier om fremtiden.
  • De fleste ser også på ulike forholdstall, basert på historien (regnskap) og på fremtidsestimater.
  • En del ser på teknisk analyse.
  • En del gjør grundige bransjevurderinger.
  • I tillegg får de alle mye innsikt fra makroøkonomer om verden rundt selskapene, og selskapenes leverandørkjede og kunder. 

Temaene over er mer enn nok til å fylle mange hundre sider og til deg som er såpass avansert: Ja, finn deg en god finansbok. 

Kursmål

Når aksjeanalytikere kommer med en analyse av et selskaps aksje, har de som regel en enkel konklusjon for investorer: Kjøp, Selg eller Hold. Med anbefalingen kommer et kursmål, en pris dit aksjekursene skal bevege seg, i henhold til deres forventninger.

Analytikerens kursmål finner du i nettbanken eller på en ukerapport. Der har de ofte en lang liste med aksjer de følger og anbefalingene deres.

Kapittel 4_2.jpg

Analysere

Vi forsøker videre å forenkle og i dette kapitellet skal vi se på:

  • Regnskap
  • Balansen
  • Forholdstall
  • Ikke-finansiell informasjon
  • Bærekraft

Forholdstallene bidrar til å si noe over tid om selskapenes soliditet og likviditet. Mange bruker tallene for å finne ut om en aksje er billig eller dyr i forhold til historikken, og ikke minst sammenliknbare investeringer.

Forholdstallene vi ser på senere er:

  • P/E og P/S
  • EBIT/EBITDA og EPS
  • ROE
  • Kontantstrøm
  • Gjeld
  • Kort om teknisk analyse
  • Analytiker anbefaling og kursmål

Regnskapet

Øverst i regnskapet noteres kontantstrømmen i selskapet: Hva de har hatt av inntekter og utgifter i forrige kvartal eller forrige år. Det er selvsagt viktig for de fleste selskaper at inntektene er større enn utgiftene. Lengre ned i regnskapet på finansposter, avskrivninger etc, som også påvirker bunnlinjen, altså sluttresultatet. Hvis resultatet er positivt, er det naturlig for styret å vurdere et forslag om utbytte til aksjonærene. 

Det er mange poster i et regnskap, men de mest vanlige er som i illustrasjonen under:

Viste du at?

Norske selskaper deler regnskapene enten på norsk eller engelsk. De største deler på begge språk.

Resultat-regnskapet_3000x1000.png