05

Vurdere aksjen og selskapet

Forholdstallene P/E og P/S

I dette kapitellet skal vi se nærmere på tallene P/E og P/S som aksjeanalytikere og profesjonelle investorer bruker for å vurdere en aksje, om den er dyr eller billig.

Viktig

Før du begynner å bruke formlene nedenfor er det viktig å huske på at man enten bruker forholdstall knyttet til 1 aksje (f.eks. aksjekurs), eller totaltallene (f.eks. markedsverdi= aksjekurs x antall aksjer utstedt i selskapet).

P/E: Aksjekurs delt på inntjening

P/E er det mest brukte tallet for mange når de gjør enkle vurderinger av en aksje, om dagens kurs er billig eller dyr i forhold til fremtidens mulige aksjekurser.

P/E er er et forholdstall mellom selskapets aksjekurs og fortjeneste per aksje. Dette er veldig vanlig å se på om en aksje er billig eller dyr. Allikevel er det ikke rett frem. For et ungt selskap eller et selskap i en vekst, er fortjenesten ofte liten eller negativ. Da kan selskapet fort se dyrt ut, men er disse bestemt på grunnlag av forventingene til fremtidig inntjening kan bildet endres.

P/E-forholdstallet vil bevege seg med hvordan både aksjekursene endres og selskapets fortjeneste, og hvordan forvetningene til disse endres.

Formelen er enkel, men det er viktig å enten måle i én-tall, altså per aksje eller i flertall (hele selskapets markedsverdi og selskapets totalverdi).

PE_banner_3000x1000.png

Dette viser tallet:

Teoretisk forenklet: Hvis aksjekurs delt på fortjeneste er lik 40, kan det indikere at du betaler 40 ganger resultatet, at det kan ta 40 år før selskapet har tjent beløpet som tilsvarer markedsverdien det hadde på tidspunktet du kjøpte aksjene. Dersom selskapet utbetaler alt overskudd i utbytte og resultatet er det samme, vil det ta 40 år før du har fått tilbake investeringen din uten å selge noen aksjer. 
 
I praksis 1: Vekstselskaper og nye selskaper har som regel veldig høy P/E fordi forventningene er høye til hva de skal levere i fremtiden.
I praksis 2: Vekstselskaper som etterhvert blir mer etablerte og har mer forutsigbare inntekter, får som regel lavere P/E over tid.
I praksis 3: Det er svært ulikt mellom de ulike sektorene hva som er normal P/E verdi, men som regel er P/E under 10 lavt og P/E over 20 høyt. Det opereres med mange ulike gjennomsnitt avhengig av sektor og land, men et snitt som brukes ofte er P/E på 12-14.

Slik finner du tallene til formelen:

Fordi du som aksjonær er eier, eier du også din andel av overskuddet. Hadde selskapet kun hatt deg som eier med din ene aksje, så kunne du sagt at fortjeneste per aksje var identisk med overskuddet. 
  • Aksjekursen eller selskapets markedsverdi finner du enten på Oslo Børs nettsider, i en næringslivsavis eller i nettbanken din. Markedsverdi er det samme som aksjekursen multiplisert med antall aksjer utstedt i selskapet (dvs. absolutt alle aksjer som eies av alle aksjonærene og selskapet selv).
  • Fortjeneste er det samme som resultat i regnskapet (overskudd).
PE-forklaring-(2).png

Bruk avisen eller meglerhusene

Du skal ikke behøve å regne på P/E selv. Som regel finner du tallene i avisen eller hos meglerhusene. Når det gjelder fremtidig P/E, kan disse tallene variere noe, avhengig av hva de tror selskapet oppnår  i fremtiden.

Nivåene på P/E er også ulikt for ulike bransjer. Nye selskaper eller selskaper innen teknologi har ofte høyere P/E-verdier enn dagligvareselskaper. Derfor er det viktig å sammenlikne aksjer i samme sektor og mot snittet for sektoren. 

P/S: Aksjekurs delt på omsetning

P/S (Price/sales ratio)

P/S, også kalt PSR eller price-sales ratio, er et forholdstall mellom selskapets aksjekurs og omsetning per aksje. Dersom et selskap har en markedsverdi på 100 millioner og en omsetning på 80 millioner vil P/S være 1,25.

Tallet gir normalt en indikasjon på om en aksje er underpriset (lav P/S) eller overpriset (høy P/S). Man sammenligner gjerne med tilsvarende selskaper i samme bransje, siden nivået varierer mellom bransjer og selskaper.

Problemet med P/S er at det ikke tar hensyn til kostnader som påvirker resultatet. For eksempel kan et selskap være overpriset til tross for at P/S er lav, for eksempel om selskapet går med underskudd eller markedsutsiktene er dårlige - til tross for at omsetningen er høyere enn markedsverdien.

P/S passer best å bruke på

  • selskaper som ikke har gjeld
  • selskaper innen samme sektor
  • sykliske selskaper
  • og passer spesielt dårlig for nye selskaper som fortsatt ikke har inntekter

Formelen er enkel, men det er viktig å enten måle i entall, altså per aksje eller i flertall (hele selskapets markedsverdi og selskapets totalverdi). 

Dette viser tallet:

Teoretisk forenklet: Dersom P/S er 2 er markedsverdien dobbelt så høy som omsetningen. Man sammenligner gjerne med andre selskaper i samme bransje for å si noe om prisnivået, siden andel fortjeneste av omsetning varierer mellom bransjer.

Slik finner du tallene til formelen:

Aksjekursen (P) og selskapets markedsverdi finner du enten på Oslo Børs nettsider, i en næringslivsavis eller i nettbanken din. Markedsverdi er det samme som aksjekursen multiplisert med antall aksjer utstedt i selskapet (dvs. absolutt alle aksjer som eies av aksjonærer og selskapet selv).

Omsetningen (S) finner du i regnskapene, enten beskrevet som Omsetning eller inntekter. På engelsk brukes sales, turnover, revenue etc.