05
Vurdere aksjen og selskapet
Forholdstallene P/E og P/S
I dette kapitellet skal vi se nærmere på tallene P/E og P/S som aksjeanalytikere og profesjonelle investorer bruker for å vurdere en aksje, om den er dyr eller billig.
Viktig
Før du begynner å bruke formlene nedenfor er det viktig å huske på at man enten bruker forholdstall knyttet til 1 aksje (f.eks. aksjekurs), eller totaltallene (f.eks. markedsverdi= aksjekurs x antall aksjer utstedt i selskapet).
P/E: Aksjekurs delt på inntjening
P/E er det mest brukte tallet for mange når de gjør enkle vurderinger av en aksje, om dagens kurs er billig eller dyr i forhold til fremtidens mulige aksjekurser.
P/E er er et forholdstall mellom selskapets aksjekurs og fortjeneste per aksje. Dette er veldig vanlig å se på om en aksje er billig eller dyr. Allikevel er det ikke rett frem. For et ungt selskap eller et selskap i en vekst, er fortjenesten ofte liten eller negativ. Da kan selskapet fort se dyrt ut, men er disse bestemt på grunnlag av forventingene til fremtidig inntjening kan bildet endres.
P/E-forholdstallet vil bevege seg med hvordan både aksjekursene endres og selskapets fortjeneste, og hvordan forvetningene til disse endres.
Formelen er enkel, men det er viktig å enten måle i én-tall, altså per aksje eller i flertall (hele selskapets markedsverdi og selskapets totalverdi).
Dette viser tallet:
Slik finner du tallene til formelen:
- Aksjekursen eller selskapets markedsverdi finner du enten på Oslo Børs nettsider, i en næringslivsavis eller i nettbanken din. Markedsverdi er det samme som aksjekursen multiplisert med antall aksjer utstedt i selskapet (dvs. absolutt alle aksjer som eies av alle aksjonærene og selskapet selv).
- Fortjeneste er det samme som resultat i regnskapet (overskudd).
Bruk avisen eller meglerhusene
Du skal ikke behøve å regne på P/E selv. Som regel finner du tallene i avisen eller hos meglerhusene. Når det gjelder fremtidig P/E, kan disse tallene variere noe, avhengig av hva de tror selskapet oppnår i fremtiden.
Nivåene på P/E er også ulikt for ulike bransjer. Nye selskaper eller selskaper innen teknologi har ofte høyere P/E-verdier enn dagligvareselskaper. Derfor er det viktig å sammenlikne aksjer i samme sektor og mot snittet for sektoren.
P/S: Aksjekurs delt på omsetning
P/S (Price/sales ratio)
P/S, også kalt PSR eller price-sales ratio, er et forholdstall mellom selskapets aksjekurs og omsetning per aksje. Dersom et selskap har en markedsverdi på 100 millioner og en omsetning på 80 millioner vil P/S være 1,25.
Tallet gir normalt en indikasjon på om en aksje er underpriset (lav P/S) eller overpriset (høy P/S). Man sammenligner gjerne med tilsvarende selskaper i samme bransje, siden nivået varierer mellom bransjer og selskaper.
Problemet med P/S er at det ikke tar hensyn til kostnader som påvirker resultatet. For eksempel kan et selskap være overpriset til tross for at P/S er lav, for eksempel om selskapet går med underskudd eller markedsutsiktene er dårlige - til tross for at omsetningen er høyere enn markedsverdien.
P/S passer best å bruke på
- selskaper som ikke har gjeld
- selskaper innen samme sektor
- sykliske selskaper
- og passer spesielt dårlig for nye selskaper som fortsatt ikke har inntekter
Formelen er enkel, men det er viktig å enten måle i entall, altså per aksje eller i flertall (hele selskapets markedsverdi og selskapets totalverdi).
Dette viser tallet:
Teoretisk forenklet: Dersom P/S er 2 er markedsverdien dobbelt så høy som omsetningen. Man sammenligner gjerne med andre selskaper i samme bransje for å si noe om prisnivået, siden andel fortjeneste av omsetning varierer mellom bransjer.
Slik finner du tallene til formelen:
Aksjekursen (P) og selskapets markedsverdi finner du enten på Oslo Børs nettsider, i en næringslivsavis eller i nettbanken din. Markedsverdi er det samme som aksjekursen multiplisert med antall aksjer utstedt i selskapet (dvs. absolutt alle aksjer som eies av aksjonærer og selskapet selv).
Omsetningen (S) finner du i regnskapene, enten beskrevet som Omsetning eller inntekter. På engelsk brukes sales, turnover, revenue etc.